Facultatea de Mecanica
Departamentul de Mecanica Aplicata
 
 

Departamentul de Mecanica Aplicata

Existenta Departamentul de Mecanica Aplicata este strans legata de inceputurile invatamantului superior la Galati. Chiar daca "certificatul de nastere" al departamentului nu coincide ca data cu cel al Institutului Mecano Naval infiintat in anul 1951, multe cadre didactice care au apartinut acestui departament si-au desfasurat activitatea, incepand cu aceasta perioada, indeosebi cu anul 1953 cand vechea denumire a scolii superioare galatene s-a transformat in Institul Tehnic Galati.

Sub titulatura de Catedra de Mecanica si Rezistenta materialelor, aceasta s-a infiintat in anul 1956 avandu-l ca Sef de catedra pe distinsul profesor Nicolae Beschea. Prin vocatia sa de inginer si profesor, Nicolae Beschea a condus destinele Catedrei de Mecanica si Rezistenta materialelor pana in anul 1975 cand cele doua colective de Mecanica respectiv, Rezistenta materialelor au fost transferate la catedre care s-au format urmare reorganizarii facultatii de Mecanica.

In perioada 1975-1985 colectivul de Mecanica a facut parte din Catedra de Mecanica aplicata si Instalatii navale iar cel de Rezistenta materialelor a functionat in cadrul Catedrei de Constructii navale. In perioada 1985-1989 cele doua colective de Mecanica, respectiv Rezistenta materialelor au functionat in cadrul Catedrei de Constructii navale si Mecanica; incepand cu anul 1990 s-a reinfiintat Catedra de Mecanica si Rezistenta materialelor.

In anul 2009 a avut loc o noua reorganizare a Facultatii de Mecanica ceea ce a condus la restrangerea numarului de catedre; prin transferarea grupului de cadre didactice de la disciplina de Mecanisme, Catedra de Mecanica si Rezistenta materialelor si-a marit numarul de membri; in acelasi timp, conform noilor cerinte si-a schimbat denumirea in Departamentul de Mecanica Aplicata.

O prima etapa importanta in activitatea departamentului o reprezinta infiintarea in anul 1995 a specializarii "Mecanica Aplicata" din cadrul ciclului I de licenta si a carui program de studiu a fost tutelat de acesta. Incepand cu anul 2002, programul de studiu al acestei specializari este asimilat conform noului nomenclator de specializari cu programul de studiu pentru specializarea "Inginerie mecanica", aceasta fiind acreditata in anul 2007.

O a doua etapa, la fel de importanta in activitatea departamentului o constituie infiintarea in anul 2009 a specializarii din cadrul ciclului II de master, tutelata de acesta si numita "Modelare si simulare in inginerie mecanica" ce reprezinta o continuare si aprofundare a ciclului I de licenta.

Completarea studiilor de licenta cu cele de masterat si doctorat asigura o legatura adecvata intre cercetarea fundamentala, cercetarea aplicativa si mediul economic. Parteneriatele departamentului cu universitati si institute de cercetare de renume din Europa permit integrarea studentilor, a masteranzilor si a doctoranzilor in sistemele internationale de invatamant si de cercetare, atat in timpul studiilor, cat si dupa absolvire.

Absolventii specializarilor din cadrul celor doua cicluri, licenta, respectiv master au competente in proiectarea sistemelor mecanice pe baza unui management integrat al productiei, calitatii si fiabilitatii, in modelarea fenomenelor mecanice, optimizarea formei si dimensiunilor structurilor mecanice utilizand softuri specifice si investigatii experimentale in comportarea structurilor mecanice pentru regimuri adecvate de functionare.